reklama

Nová hra v DAB v Nitre odhalila návod na šťastný život! Alebo to nie je úplne tak?

Žena. Tvor stále nepochopený, krajina dodnes neprebádaná, téma vždy aktuálna. Aj pre tvorcov novej divadelnej hry to bola výzva. Komédia Druh: žena v réžii Adriany Totíkovej už mala v Divadle Andreja Bagara v Nitre svoju premiéru. Autorka hry, Joanna Murray-Smith, by sa určite na tú preplnenú sálu pozerala s pocitom zadosťučinenia, lístky boli totiž vypredané už dávno pred dňom D.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Hra pomocou niekoľkých navzájom odlišných postáv hľadá odpoveď na otázku: Ako správne žiť? Snaží sa tiež nájsť návod, ako byť správnou ženou, dokonalou a najmä šťastnou, naplnenou a spokojnou so svojim životom. Každá postava však má svoje problémy a túžby, ktoré sa snaží v rámci možností skrývať, no aj tie skôr či neskôr vyjdú na povrch. Nemalými problémami sú práve vzťahy. Pozrela som sa bližšie na to, ako vnímajú herci tejto hry postavu Tess (v ktorej sa možno viaceré z nás žien nájdu) a na jej vzťah s matkou (Margot).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Fotografia z generálky hry Druh: žena.
Fotografia z generálky hry Druh: žena. (zdroj: Petra Dzurenková)

Ako by charakterizovala Danica Matušová Tess, ktorú v hre stvárňuje?

„Tess vyrastala v neúplnej rodine len so svojou mamou, slávnou spisovateľkou, ktorá žila bohémskym intelektuálnym spôsobom života, alebo, niekedy sa dá povedať, aj pseudo-intelektuálnym. Dcéra tým evidentne trpela a zvolila si úplne iný spôsob života – založila si rodinu, má slušného manžela a tri deti. Myslela si, že takto bude šťastná, ale nevychádza jej to. Možno je to aj tým, že tento model doma nevidela. Materstvo jej prerastá cez hlavu, je vyčerpaná a nervózna, a z toho vyplývajú všetky jej hysterické reakcie aj smerom k matke. Stále ju viní z toho, že jej nechce povedať, kto je jej otec. Má teda hlavne nedoriešený konflikt s matkou a od toho sa odvíja všetko ostatné.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Eva Pavlíková si zahrala úlohu matky. Ako vníma Margot svoju dcéru Tess?

„Ja som chcela aby bola intelektuálka, aby šla v mojich šľapajách. To, že si zvolila cestu matky a manželky, považujem za niečo, čo sa mi úplne vymklo z rúk a som preto nešťastná.“

Fotografia z generálky hry Druh: žena.
Fotografia z generálky hry Druh: žena. (zdroj: Petra Dzurenková)

Podľa Petra Oszlíka, ktorý v hre predstavuje taxikára, je Tess veľmi vďačná a aktuálna postava.

„Unavená matka, má tri deti, ktorá ujde od všetkého a chce sa normálne vyspať u matky vo svojej detskej izbietke. Neviem si predstaviť, že by som bol zavretý s troma malými deťmi a riešil iba toto. Jej muž je stále preč, ona možno nemá takú slobodu, a to jej nejako prerastie cez hlavu. Už to nevydrží, tak vybuchne, praskne. Je to veľmi krajná situácia. Ja ju aj chápem.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Návod na šťastný život?

Svoj pohľad na dcéru slávnej spisovateľky nám prezradil aj Ján Greššo, herec a riaditeľ Divadla Andreja Bagara v Nitre.

„Tess je v situácii, že má rodinu, manžela, deti, a zrazu ju niektoré prvky života okolo nej začínajú deptať, frustrovať, čo si celkom nevie zladiť tak, ako si predstavovala. Je to vlastne frustrovaná mladá žena, ktorej matka hovorí o tom, ako majú ženy správne žiť. Ale čo je to správne žiť? Manuál na správny život neexistuje. Každý je taký osobitý a výnimočný, že to, čo je dobré pre jedného, nemusí byť dobré pre ostatných.“

Eva Pavlíková nám prezradila, ako vníma takýto vzťah v osobnom živote.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 „Matka-dcéra je veľmi komplikovaný vzťah. Ja to tiež zažívam. Ja by som chcela, aby robila veci podľa mňa a samozrejme, že to nerobí a priori. Neznáša moje rady. Máme medzi sebou permanentný konflikt, čo je úplne normálne, to majú asi všetky mamy. Pochopila som ako matka, že si deti musia tým prejsť samé. Ja som to myslela v dobrom, že som jej dávala rady aby sa vyhla pádom, lenže ona mi stále tvrdí, že si to musí zažiť sama, aby pochopila, že to je zlé.“

Vzťahy a žena sú dva fenomény zložité samé o sebe. Keď sa nedajbože spoja, vznikne veľmi komplikovaná situácia. S touto témou sa popasovali nie len herci ale aj samotná autorka, režisérka hry či ostatní spolutvorcovia tohto diela. Aj napriek tomu, že sa v hre riešia vážne záležitosti, dielo je spracované ako komédia. Mala som niekedy problém zastaviť smiech.

Načrtla som zatiaľ len jednu situáciu z hry. Ostáva však otvorených veľa ďalších vzťahov, konfliktov, vnútorných bojov a situácií, na ktoré sa oplatí prísť pozrieť. Herci zvládli svoje úlohy na výbornú, čo okrem ich šikovnosti a talentu má možno na svedomí aj aktuálnosť témy.

Katarína Kanisová

Katarína Kanisová

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pracujúca študentka milujúca život, rôznorodosť ľudí, neopakovateľné zážitky, ktorá je odhodlaná pracovať na sebe každý deň, rada skúša nové veci a zdokonaľuje sa vo svojich koníčkoch, ktorých je naozaj veľa a tvoria jej život. Takto jednoducho (vzhľadom na môj zložitý štýl vyjadrovania) by som sa na úvod predstavila. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu